Call for Chapter Proposals: „Alternative pädagogische Ansätze in der Sprachvermittlung“ (deutsch)
Inhalte und Ziele
Angesichts eines erhöhten Bewusstseins über aktuelle globale Herausforderungen und zugleich einer Resilienz demgegenüber zeichnet sich ein erhöhter bildungspolitischer Bedarf nach zukunftsorientierten Bildungsansätzen ab, die auf transformative Praktiken und die Erhöhung der eigenen Handlungsbereitschaft ausgerichtet sind. Die Agenda 2030 der Vereinten Nationen mit ihren 17 Zielen für nachhaltige Entwicklung unterstreicht dies insbesondere mit dem vierten Ziel „By 2030, ensure that all learners acquire the knowledge and skills needed to promote sustainable development, including, among others, through education for sustainable development and sustainable lifestyles, human rights, gender equality, promotion of a culture of peace and non-violence, global citizenship and appreciation of cultural diversity and of culture‘s contribution to sustainable development […]“ (UNESCO 2015: 48).
Diese Herausforderung erstreckt sich über alle Bildungszyklen. Die Lernenden sollen auf ihre Rolle als aktive Mitglieder einer zunehmend komplexen und globalisierten Gesellschaft vorbereitet werden (OECD, 2018). Eine besondere Rolle wird der Sprache zugestanden: Die Erreichung von Nachhaltigkeitszielen, die in einem reziproken Verhältnis zueinanderstehen, bedarf grenzübergreifender Kommunikation und kontextbezogenen Austauschs, Dialogs, Argumentation und Aushandelns, Zuhörens (Bourn & Tarozzi, 2023).
Um die Lehrkräfte(weiter)bildung hinsichtlich einer Nachhaltigkeitsorientierung zu optimieren und eine fachübergreifende Zusammenarbeit zu fördern, werden entsprechende fachübergreifende Konzepte wie z.B. Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE, de la Fuente, 2022) vorgeschlagen und eingesetzt. Holistische (Sprachvermittlungs-)Ansätze wie Problem-Based Learning (PBL), Content-and-Language Integrated Learning (Coyle & Marsh, 2010), Multiliteracies (New London Group, 1996), Learning by Design (Zapata, 2022) usw. sprechen den Bedarf an, den Fokus bei der sprachlichen Förderung von einzelnen Elementen auf verschiedenen Ebenen der Sprachbeschreibung (Lexik, Grammatik, Kommunikationsroutinen) hin zu ‚translingual activism‘ zu legen (Coyle & Meyer, 2021), d.h. die Anerkennung des gesamten sprachlichen und medialen Repertoires als Ressource für die Bedeutungskonstruktion. Nur so kann die Macht der Sprache als eines Mittels der Bewusstmachung eigener Erfahrung, Identitätsbildung und Wirkung auf beteiligte Interessenvertreter tatsächlich wirksam werden.
Obwohl sich holistische Sprachvermittlungsansätze mit übergreifenden Bildungskonzepten wie BNE oder durchgängige Sprachbildung (Gogolin et al., 2020) gut vereinbaren lassen, finden solche Ansätze in der Lehrpraxis von Sprachlehrkräften bisher nur begrenzt Anwendung, indem die Vermittlung technisch-instrumenteller Fähigkeiten im Vordergrund steht. Für nachhaltigkeitsbezogene Themen lässt sich festhalten, dass sie von Sprachlehrkräften seltener integriert werden als von Lehrkräften anderer Fachbereiche (Maijala et al., 2023). Ferner zeichnet sich das pädagogische Handeln von Sprachlehrkräften dadurch aus, dass sie die sog. normative Vermittlungstradition pflegen, indem die Nachhaltigkeit lediglich auf narrativer Ebene verbleibt (Sund & Gericke, 2020). Gezielte Aufgabenstellungen, durch die die Lernenden zu nachhaltigkeitsorientiertem Problemlösen, aktivem transkulturellem Aushandeln und Mitgestalten angeregt werden, werden kaum entwickelt und eingesetzt.
Ziel des geplanten Sammelbandes ist es, Nachhaltigkeit als Handlungsfeld im Sprachunterricht zu skizzieren, indem aktuelle Entwicklungen aus Sprach(erwerbs)theorie, Pädagogik und Fremdsprachenlehre einbezogen werden. Neben den theoretischen Grundlagen sollen auch praxisbezogene Perspektiven beleuchtet werden. In Einzelbeiträgen sollen Ansätze und Strategien anhand von Praxisbeispielen illustriert werden, um aufzuzeigen, wie Sprachvermittlung so gestaltet werden kann, dass sie den Anforderungen einer nachhaltigen Zukunft gerecht wird. Abschließend sollen Zukunftsperspektiven der Sprachvermittlung am Übergang von kontextbasierten hin zu content-basierten Lehr-Lern-Konzepten verdeutlicht werden.
Wir laden Beiträge ein, die sich auf folgende Bereiche konzentrieren:
- Empirische Befunde: Forschungserkenntnisse zum Einsatz von holistischen (transformativen) Ansätzen in der Sprachvermittlung
- Praxisbeispiele: Innovative Unterrichtskonzepte, Best-Practice-Erfahrungen, Projekte, Materialien, Spiele, digitale Ressourcen, reflexive Praktiken, die im Rahmen von holistischen, transformativen Ansätzen zur Sprachvermittlung entstanden sind
- Lehrkräftebildung: Ansätze und Programme zur Vermittlung und Reflexion der holistischen und transformativen pädagogischen Ansätze in (Weiter)Bildungsangeboten für angehende und berufserfahrene Sprachlehrkräfte
Einreichungsvorgaben
Bitte senden Sie Ihren Abstract (ca. 300 Wörter) und eine Kurzbiografie bis zum 16. Mai 2025 an dafz-nachhaltigkeit(at)tu-braunschweig.de.
Beiträge (sowohl Abstracts als auch Manuskripte) können auf Deutsch oder Englisch verfasst werden. Das spätere Manuskript soll eine Länge von 7500 Wörtern nicht überschreiten. Für Praxisbeiträge gilt eine maximale Länge von 4000 Wörtern.
Zeitplan:
- Einreichung Abstract: 16. Mai 2025
- Rückmeldung zum Abstract bis zum 31. Mai 2025
- Einreichung des vollständigen Manuskripts bis zum 02. November 2025
- Peer-Review-Rückmeldung bis zum 01. Dezember 2025
- Abgabe der überarbeiteten Manuskripte bis zum 31. Januar 2026
Weitere Informationen sowie ein Style-Sheet erhalten Sie nach positiver Rückmeldung zu Ihrem Abstract.
Herausgeberteam und Kontakt:
Bei Fragen wenden Sie sich bitte an dafz-nachhaltigkeit(at)tu-braunschweig.de.
Wir freuen uns auf Ihre Einreichungen und darauf, gemeinsam mit Ihnen neue Impulse für eine nachhaltige Sprachvermittlung zu setzen!
Julia Edeleva, Gina Do Manh und Mirjam Daum
Quellen:
Bourn, D., & Tarozzi, M. (2023). Global learning and the search for sustainable futures: Policies, pedagogies, and possibilities. Bloomsbury Publishing.
Coyle, D., & Marsh, D. (2010). Content and language integrated learning. Cambridge University Press.
Coyle, D., & Meyer, O. (2021). Beyond CLIL: Pluriliteracies Teaching for Deeper Learning. Cambridge University Press.
de la Fuente, Maria J. (2022): Toward Education for Sustainable Develompent (EDS) in Foreign Languages. In: de la Fuente, Maria J. (Hrsg.): Education for Sustainable Development in Foreign Language Learning. New York: Routledge.
Gogolin, I., Lengyel, D., Bainski, C., Lange, I., Michel, U., Rutten, S., & Scheinhardt-Stettner, H. (2020). Durchgängige Sprachbildung: Qualitätsmerkmale für den Unterricht (2., überarb. u. erw. Aufl.). Waxmann.
Maijala, M., Alajoutsijärvi, A., & Kontkanen, S. (2023). Conceptualising transformative language teaching for sustainability and why it is needed. Environmental Education Research, 30(3), 377-396.
OECD (2018), “The Future of Education and Skills: Education 2030”, OECD Education Policy Perspectives, No. 98, OECD Publishing, Paris
Sund, P., & Gericke, N. (2020). Teaching Contributions from Secondary School Subject Areas to Education for Sustainable Development—A Comparative Study of Science, Social Science and Language Teachers. Environmental Education Research, 26, 772-794
UNESCO. (2015). Education 2030: Incheon declaration and framework for action for the implementation of Sustainable Development Goal 4. UNESCO.
Zapata, G.C. (2022). Learning by Design and Second Language Teaching: Theory, Research, and Practice (1st ed.). Routledge.
Call for Chapter Proposals: "Alternative Pedagogical Approaches in Language Education" (English)
Contents and Objectives
In light of heightened awareness regarding current global challenges, coupled with a corresponding resilience, there is a discernible increase in the socio-political demand for future-oriented educational approaches. These approaches should be geared towards transformative practices and the enhancement of individual agency. The United Nations' 2030 Agenda, with its 17 Sustainable Development Goals, underscores this, particularly within its fourth goal: "By 2030, ensure that all learners acquire the knowledge and skills needed to promote sustainable development, including, among others, through education for sustainable development and sustainable lifestyles, human rights, gender equality, promotion of a culture of peace and non-violence, global citizenship and appreciation of cultural diversity and of culture‘s contribution to sustainable development […]" (UNESCO 2015: 48).
This challenge extends across all educational cycles. Learners are to be prepared for their roles as active members of an increasingly complex and globalized society (OECD, 2018). Language is accorded a significant role in this endeavor: the achievement of interconnected sustainability goals necessitates cross-border communication and context-related exchange, dialogue, argumentation and negotiation, and listening (Bourn & Tarozzi, 2023).
To optimize teacher (further) education with regard to a sustainability orientation and to foster interdisciplinary collaboration, corresponding cross-curricular concepts such as Education for Sustainable Development (ESD, de la Fuente, 2022) are being proposed and implemented. Holistic (language education) approaches, such as Problem-Based Learning (PBL), Content and Language Integrated Learning (CLIL, Coyle & Marsh, 2010), Multiliteracies (New London Group, 1996), Learning by Design (Zapata, 2022), and others, address the need to shift the focus in language learning from individual elements at various levels of linguistic description (lexis, grammar, communication routines) towards 'translingual activism' (Coyle & Meyer, 2021). This entails the recognition of the entire linguistic and media repertoire as a resource for meaning construction. Only in this way can the power of language as a means of raising awareness of personal experience, identity formation, and impact on involved stakeholders become truly effective.
Although holistic language education approaches align well with overarching educational concepts such as ESD or integrated language education (Gogolin et al., 2020), such approaches have thus far found limited application in the teaching practice of language educators, where the conveyance of technical-instrumental skills often takes precedence. Regarding sustainability-related topics, it can be observed that they are less frequently integrated by language educators compared to teachers in other subject areas (Maijala et al., 2023). Furthermore, the pedagogical actions of language educators are often characterized by the maintenance of a so-called normative transmission tradition, whereby sustainability remains primarily at the narrative level (Sund & Gericke, 2020). Targeted tasks that encourage learners towards sustainability-oriented problem-solving, active intercultural negotiation, and co-creation are rarely developed and implemented.
The aim of the planned edited volume is to outline sustainability as a field of action in language education by incorporating current developments from language (acquisition) theory, pedagogy, and foreign language didactics. In addition to the theoretical foundations, practice-oriented perspectives will also be illuminated. Individual contributions should illustrate approaches and strategies using practical examples to demonstrate how language education can be designed to meet the demands of a sustainable future. Finally, future perspectives of language education at the transition from context-based to content-based teaching-learning concepts will be clarified.
We invite contributions that focus on the following areas:
- Empirical Findings: Research insights on the application of holistic (transformative) approaches in language education.
- Practical Examples: Innovative teaching concepts, best-practice experiences, projects, materials, games, digital resources, reflexive practices that have emerged within the framework of holistic, transformative approaches to language education.
- Teacher Education: Approaches and programs for the dissemination and reflection of holistic and transformative pedagogical approaches in (further) education offerings for prospective and experienced language educators.
Submission Guidelines
Please send your abstract (approx. 300 words) and a brief biography by May 16, 2025, to dafz-nachhaltigkeit(at)tu-braunschweig.de.
Contributions (both abstracts and manuscripts) can be written in German or English. The subsequent manuscript should not exceed a length of 7500 words. For practical contributions, a maximum length of 4000 words applies.
Timeline:
- Abstract Submission: May 16, 2025
- Notification of Abstract Acceptance: May 31, 2025
- Full Manuscript Submission: November 2, 2025
- Peer-Review Feedback: December 1, 2025
- Submission of Revised Manuscripts: January 31, 2026
Further information and a style sheet will be provided upon positive feedback on your abstract.
Editorial Team and Contact:
For inquiries, please contact dafz-nachhaltigkeit(at)tu-braunschweig.de.
We look forward to your submissions and to collaboratively setting new impulses for sustainable language education!
Julia Edeleva, Gina Do Manh, and Mirjam Daum
References:
Bourn, D., & Tarozzi, M. (2023). Global learning and the search for sustainable futures: Policies, pedagogies, and possibilities. Bloomsbury Publishing. Coyle, D., & Marsh, D. (2010). Content and language integrated learning. Cambridge University Press. Coyle, D., & Meyer, O. (2021). Beyond CLIL: Pluriliteracies Teaching for Deeper Learning. Cambridge University Press.
de la Fuente, Maria J. (2022): Toward Education for Sustainable Development (ESD) in Foreign Languages. In: de la Fuente, Maria J. (Ed.): Education for Sustainable Development in Foreign Language Learning. New York: Routledge.
Gogolin, I., Lengyel, D., Bainski, C., Lange, I., Michel, U., Rutten, S., & Scheinhardt-Stettner, H. (2020). Durchgängige Sprachbildung: Qualitätsmerkmale für den Unterricht (2nd, revised and expanded ed.). Waxmann.
Maijala, M., Alajoutsijärvi, A., & Kontkanen, S. (2023). Conceptualising transformative language teaching for sustainability and why it is needed. Environmental Education Research, 30(3), 377-396. OECD (2018), “The Future of Education and Skills: Education 2030”, OECD Education Policy Perspectives, No. 98, OECD Publishing, Paris.
Sund, P., & Gericke, N. (2020). Teaching Contributions from Secondary School Subject Areas to Education for Sustainable Development—A Comparative Study of Science, Social Science and Language Teachers. Environmental Education Research, 26, 772-794.
UNESCO. (2015). Education 2030: Incheon declaration and framework for action for the implementation of Sustainable Development Goal 4. UNESCO.
Zapata, G.C. (2022). Learning by Design and Second Language Teaching: Theory, Research, and Practice (1st ed.). Routledge.