2024
Berg, A.-K., Kauffeld, S. (2024). Proactive verbal behavior in team meetings: effects of supportive and critical responses on satisfaction and performance. Curr Psychol. https://doi.org/10.1007/s12144-024-05806-y
Gehreke, L., Schilling, H., & Kauffeld, S. (2024). Effectiveness of peer mentoring in the study entry phase: A systematic review. Review of Education, 12, e3462. https://doi.org/10.1002/rev3.346
Mehner, L., Rothenbusch, S. & Kauffeld, S. (2024). How to Maximize the Impact of Workplace Training: A mixed-method analysis of social support, training transfer and knowledge sharing. European Journal of Work and Organizational Psychology. doi.org/10.1080/1359432X.2024.2319082.
Olvermann, M., & Kauffeld, S. (2024). Energy system changes in the agricultural sector: testing a value-congruent communication approach to foster positive attitudes. Environmental Research Communications, 6(2), https://doi.org/10.1088/2515-7620/ad219a
Ritter, M., Schilling, H., Brüggemann, H., Fröhlich, T., Goldmann, D., Henze, R., Kuhlmann, M., Mennenga, M., Mrotzek-Blöß, A., Niemeyer, J. F., Schmitt, K., Spengler, T., Sturm, A., Vietor. T., Woisetschläger, D. & Kauffeld, S.
(2024). Towards achieving the sustainable development goals: a collaborative action plan leveraging the circular economy potentials. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie, Heft
2/2024. doi.org/10.1007/s11612-024-00733-9
2023
Bargmann, C. & Kauffeld, S. (2023). The interplay of time management and academic self-efficacy and their influence on pre-service teachers’ commitment in the first year in higher education. Higher Education. doi.org/10.1007/s10734-022-00983-w
Berg, A.-K., Bakaç, C. & Kauffeld, S. (2023). Modeling (in)congruence in groups: A how-to guide for applying polynomial regression and response surface method to multilevel data. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice.doi.org/10.1037/gdn0000200
Berg, A.‑K., Schulte, E.‑M., Schultz, A. & Kauffeld, S. (2023). Transformationsprozesse gestalten und evaluieren: Wirkmodelle als Ansatz um strategische Personalentwicklung mit Organisationsentwicklung zu verbinden. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO). Vorab-Onlinepublikation. doi.org/10.1007/s11612-023-00695-4
Dahm, J., Dornoff, K., Handlbauer, S., Lemke, A., Heidelberger, M. & Kauffeld, S. (2023). Qualifizierung für die Transformation der Organisation nutzen – das Praxisbeispiel der IAV. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO). Vorab-Onlinepublikation. doi.org/10.1007/s11612-023-00700-w
Gosch, N., Schulte, E.-M. & Kauffeld, S. (2023). Capturing the impact employees have on their coworkers and leaders: a holistic approach on health-specific support behavior from employees. Frontiers in Psychology. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1183862
Gräfe, H. & Kauffeld, S. (2023). ORC-Q . Toward the multidimensional measurement of organizational readiness for change. Diagnostica, 1-11.
Hirschberger, S., Wittner, B., & Kauffeld, S. (2023). How Do Social Support and Personal Resilience Assure Confidence in Vocational Choice in Times of the Pandemic?. Swiss Psychology Open, 3(1), 8.DOI: https://doi.org/10.5334/spo.48
Kauffeld, S. & Wittner, B. (2023). Coaching zur beruflichen Orientierung: Du hast die Wahl und suchst deinen Weg. Organisationsberatung, Supervision, Coaching. Vorab-Onlinepublikation. doi.org/10.1007/s11613-023-00831-5
Kauffeld, S., Wittner, B. & Grimme, F. (2023). Wirksamkeit von Netzwerken. Politik und Kultur, 22–24.
Komp, R., Kauffeld, S. & Ianiro-Dahm, P. (2023). Der Umgang mit Präsentismus an Hochschulen –Literaturreview und erste Handlungsempfehlungen. Personal- und Organisationsentwicklung in Einrichtungen der Lehre und Forschung (P-OE), 18(1+2), 10–16.
Kortsch, T., Bashenkhaeva, V., & Kauffeld, S. (2023). Learning from leaders: The mediating role of leadership between national culture and organizational learning culture. Human Resource Development International, 26(2), 151–174. https://doi.org/10.1080/13678868.2022.2060167
Latniak, E., Tisch, A. & Kauffeld, S. (2023). Zur Aktualität soziotechnischer Arbeits- und Systemgestaltungsansätze in Zeiten von Digitalisierung und KI. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 54 (1), 1–8. doi.org/10.1007/s11612-023-00673-w
Mehner, L. & Kauffeld, S. (2023). Welche Faktoren machen den Unterschied? Eine Mixed Method Untersuchung zum Transfererfolg und der Wissensweitergabe nach Weiterbildungen. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift Für Angewandte Organisationspsychologie (GIO). doi.org/10.1007/s11612-023-00693-6
Olvermann, M., Hornung, J., & Kauffeld, S. (2023). „We Could Be Much Further Ahead” – Multidimensional Drivers and Barriers for Agricultural Transition. Journal of Rural Studies. 97, 153-166. doi.org/10.1016/j.jrurstud.2022.12.006
Schaper, N., Decius, J. & Kauffeld, S. (2023). Formen und Bedingungen des arbeitsbezogenen Lernens in einer sich dynamisch wandelnden Arbeitswelt. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 54(3), 281–287. doi.org/10.1007/s11612-023-00711-7
Schmiedl, A. & Kauffeld, S. (2023). The positive effects of resource-oriented training on students’ perception and use of social support. Frontiers in Education, 8, Artikel 1187319. doi.org/10.3389/feduc.2023.1187319
Schneider, A. K., Klabunde, F., Buck, L., Ohlhoff, M., Reis, L., Olvermann, M., Kauffeld, S., Engel, B., Glatzel G., Schröder S., & Frerichs, L. (2023). Drawing transformation pathways for making use of joint effects of food and energy production with biodiversity agriphotovoltaics and electrified agricultural machinery. Journal of Environmental Management, 335, 117539. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2023.117539
2024
Olvermann, M. & Kauffeld S. (2024). Multistep Creation of a Criteria Catalogue for Socio-Technical Transitions in Agriculture. O. Badelt, K. Dahmen, L. Heilen, N. Mai, R. Seegers, E. Seewald, F. Śnieg, & L. Wiemer (Hrsg.), Transformationsprozesse in Stadt und Land – Erkenntnisse, Strategien und Zukunftsperspektiven (S. 231-247). Hannover, Deutschland: Verlag der ARL.
Schilling, H., & Kauffeld, S. (2024). Building empathy and trust in online environments. The Digital and AI Coaches' Handbook: The Complete Guide to the Use of Online, AI, and Technology in Coaching.
eBook ISBN 9781003383741
2023
Kauffeld, S. & Rothenbusch, S. (2023). Kompetenzen in der digitalisierten Arbeitswelt – eine Vision für die Personalentwicklung. In Kauffeld, S., Rothenbusch, S. (Hrsg.), Kompetenzen von Mitarbeitenden in der digitalisierten Arbeitswelt. Chancen und Risiken für kleine und mittlere Unternehmen (S. 1–14). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66992-1_1
Kauffeld, S. & Schulte, E.‑M. (2023). Resilienz in Teams. In B. Badura, A. Ducki, J. Baumgardt, M. Meyer & H. Schröder (Hrsg.), Fehlzeiten-Report 2023. - Arbeit gesund gestalten (S. 207–217). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-67514-4_13
Kauffeld, S. & Straube, J. (2023). Working Across Faultlines - Assessing Intersubgroup Communication in Teams. In I. Messina, C. Marogna & S. W. Karterud (Hrsg.), New perspectives in the study of group dynamics (S. 63–77). Lausanne: Frontiers Media SA. https://doi.org/10.3389/978-2-83251-671-3
Rothenbusch, S., Mehner, L., Gersie, C., Brümmer, G., Landers, C., Springmeyer, R., Gessnitzer, S. & Kauffeld, S. (2023). Digitale Tools zur Optimierung der interdisziplinären Zusammenarbeit und des Lern- und Wissenstransfers – Entwicklung und Erprobung im Baugewerbe durch das Projekt IN-DIG-O. In V. Nitsch, C. Brandl, R. Häußling, P. Roth, T. Gries & B. Schmenk (Hrsg.), Digitalisierung der Arbeitswelt im Mittelstand 2 (S. 139–181). Springer Berlin Heidelberg. doi.org/10.1007/978-3-662-65858-1_5
Rothenbusch, S., Mehner, L. & Kauffeld, S. (2023). Digitale Unterstützung des Lerntransfers und der Wissensweitergabe in kleinen und mittleren Unternehmen: Beurteilung des LeWiT-Tools durch Nutzende, Führungskräfte, Personaler*innen und Trainer*innen. In: Kauffeld, S., Rothenbusch, S. (Hrsg.), Kompetenzen von Mitarbeitenden in der digitalisierten Arbeitswelt. Chancen und Risiken für kleine und mittlere Unternehmen (S. 195–219). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66992-1_11
Sander, E., Thiele, L., Kröber, C., Kauffeld, S., Dick, M. (2023). Onboarding in KMU: Verstehen, Reflektieren, Gestalten. In: Nitsch, V., Brandl, C., Häußling, R., Roth, P., Gries, T., Schmenk, B. (Hrsg.) Digitalisierung der Arbeitswelt im Mittelstand 3 (S. 109-145). Springer Vieweg, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-67024-8_4
Tartler, D., Rothenbusch, S. & Kauffeld, S. (2023). Alles unter einem Dach? Einstellungen und erforderliche Kompetenzen für die erfolgreiche Nutzung von BIM-orientierten digitalen Technologien in KMU am Beispiel von Koop-3D. In Kauffeld, S., Rothenbusch, S. (Hrsg.), Kompetenzen von Mitarbeitenden in der digitalisierten Arbeitswelt. Chancen und Risiken für kleine und mittlere Unternehmen (S. 37–55). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66992-1_3