Internes Habilitationsprojekt: Evaluation eines automatisierten Familienfahrzeugs hinsichtlich menschzentrierter Qualitätsziele
09 / 2018 bis 09 /2021 Automatisiertes Fahren im Mischverkehr - Untersuchung der Sicherheit und der Leistungsfähigkeit des urbanen Mischverkehrs unter Berücksichtigung des inhärenten Risikos (AFiM; BMVI)
05 / 2018 bis 05 / 2020 Automatisiertes Fahren im Mischverkehr auf der Autobahn (GDV)
"Verhaltensreaktionen und -anpassungen bei manuellen Fahrern im Mischverkehr auf der Autobahn – Eine Längsschnittstudie im Fahrsimulator" gefördert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft (Antragsstellung zusammen mit Prof. M. Vollrath; Projektnummer: 514331715)
Steimle, M.*, Stange, V.*, Vollrath, M., & Maurer, M. (2025). Human&Vehicle-in-the-Loop Test Method in Human Factors Research on Automated Vehicles: Conceptualization, Realization, Case-Study, and Lessons Learned. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 29, 101282. https://doi.org/10.1016/j.trip.2024.101282 *shared first authorship
Stange, V., Behrens, L., Kuhlmann, K., Schräder, T., Brettin, L.J., & Maurer, M. (2024). Parents’ perspectives on transporting their children in autonomous vehicles – A contextual interview study with parents in Germany. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 107, 436-463. https://doi.org/10.1016/j.trf.2024.08.030
Stange, V., Steimle, M., Maurer, M., & Vollrath, M. (2022). Is the automated vehicle “aware” of the pedestrian? Examining driving behavior adaptation as a cue to inform the passenger of a potential hazard. Transportation Research Interdiscipplinary Perspectives, 16, 100701. https://doi.org/10.1016/j.trip.2022.100701
Stange, V., Kühn, M., & Vollrath, M. (2022). Manual Drivers’ Experience and Driving Behavior in Repeated Interactions with automated Level 3 Vehicles in Mixed Traffic on the Highway. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 87, 426–443. https://doi.org/10.1016/j.trf.2022.04.019
Stange, V., Kühn, M., & Vollrath, M. (2022). Safety at First Sight? – Manual Drivers’ Experience and Driving Behavior at First Contact with Level 3 Vehicles in Mixed Traffic on the Highway. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 87, 327–346. https://doi.org/10.1016/j.trf.2022.04.004
Stange, V., Goralzik, A., Ernst, S., Steimle, M., Maurer, M., & Vollrath, M. (2022). Please stop now, automated vehicle! – Passengers aim to avoid risk experiences in interactions with a crossing vulnerable road user at an urban junction. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 87, 164–188. https://doi.org/10.1016/j.trf.2022.04.001
Faas, S. M., Stange, V., & Baumann, M. (2021). Self-Driving Vehicles and Pedestrian Interaction: Does an External Human-Machine Interface Mitigate the Threat of a Tinted Windshield or a Distracted Driver? International Journal of Human-Computer Interaction, 37(14), 1364–1374. https://doi.org/10.1080/10447318.2021.1886483
Forschungsberichte
Friedrich, B., Mayerhofer, A., Yilmaz-Niewerth, S., Vollrath, M., Stange, V., Maurer, M., Ernst, S., Steimle, M., Salem, N., Timmermann, C., & Diekmann, N. (2021). Automatisiertes Fahren im Mischverkehr - Untersuchung der Sicherheit und Leistungsfähigkeit des urbanen Mischverkehrs unter Berücksichtigung des inhärenten Risikos (AFiM), Abschlussbericht. Technische Universität Braunschweig. https://doi.org/10.2314/KXP:1787204987
Stange, V., Vollrath, M., & Kühn, M. (2020). Hochautomatisiertes Fahren im Mischverkehr. Reaktionen menschlicher Fahrer auf hochautomatisierte Fahrzeuge. Unfallforschung der Versicherer. Forschungsbericht Nr. 71. GDV.
Konferenzbandbeiträge
Stange, V., Kuhlmann, K., Schräder, T., Brettin, L.J., & Maurer, M. (2024). Children’s and parents’ first interactions with the autonomous family vehicle autoELF – A usability study. Proceedings of the 8th Humanist Conference. Berlin, Germany, 21 & 22 September 2023
Stange, V., Helweg, S., & Vollrath, M. (2022). Take a Seat! – Passengers’ Perceived Risk and Driving Behavior Preferences During Automated Driving in Urban Mixed Traffic Depending on the Seating Position. In K. Plant and G. Praetorius (Eds.), Human Factors in Transportation. AHFE (2022) International Conference. AHFE Open Access, Vol. 60, pp. 109-116. AHFE International, USA. doi.org/10.54941/ahfe1002440
Stange, V., Goralzik, A., & Vollrath, M. (2021). Keep Your Distance, Automated Vehicle! – Configuration of Automated Driving Behavior at an Urban Junction from a Cyclist’s Perspective. In N. Stanton (Ed.), Advances in Human Aspects of Transportation. AHFE 2021. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 270, pp. 393-402. Springer, Cham. doi.org/10.1007/978-3-030-80012-3_45
Kühn, M., Stange, V., & Vollrath, M. (2019). Menschliche Reaktion auf hochautomatisierte Fahrzeuge im Mischverkehr auf der Autobahn. In 10. VDI Tagung Mensch-Maschine-Mobilität 2019 – Der (Mit-)Fahrer im 21.Jahrhundert!?, VDI Bericht 2360 (S.169-184). VDI.
Sterthoff, J., Stange, V., Hafner, A., Henze, R., Küçükay, F., & Vollrath, M. (2019). Stillstehendes Lenkrad im automatisierten Fahrzeug: Fahrerübergabe, Sicherheitsempfinden & Komfort. In 10. VDI Tagung Mensch-Maschine-Mobilität 2019 – Der (Mit-)Fahrer im 21.Jahrhundert!?, VDI Bericht 2360 (S.81-94). VDI.
Wissenschaftliche Vorträge und Poster
Berghoefer, F. L., Schmidt, V., & Vollrath, M. (2024). Drivers' adaption to automated vehicles in a longitudinal perspective. Poster at the 36th International Cooperation on Theories and Concepts in Traffic safety (ICTCT), 17. – 18.10.2024, The Hague, The Netherlands.
Kuhlmann, K., Schräder, T., Brettin, L.J., Maurer, M. & Schmidt, V. (2024). Empowering the mobility of older adults via autonomous cars: A usability study of the high-fidelity prototype autoELF. 36th International Cooperation on Theories and Concepts in Traffic Safety, 17. – 18.10.2024, The Hague, The Netherlands.
Kuhlmann, K., Schräder, T., Brettin, L.J., Maurer, M., & Stange, V. (2024). Enhancing Usability for Older Users in an Autonomous Car: Insights from the autoELF Study. Human Factors and Ergonomics Society (HFES) Europe Chapter Annual Meeting 2024, 17.04. – 19.04.2024, Lübeck, Germany.
Stange, V., Burgstaler, N., & Vollrath, M. (2023). How do subsequent manual drivers evaluate and react to automated lead vehicles in ambiguous driving situations in urban mixed traffic? 35. ICTCT, 26.10. – 27.10.2023, Catania, Italy.
Stange, V., Kuhlmann, K., Schräder, T., Brettin, L., & Maurer, M. (2023). Children's and parents' first interactions with the autonomous family vehicle autoELF – A usability study [Paper presentation]. 8. Humanist Conference, Berlin, Germany, 21.09. – 22.09.2023.
Stange, V., Kuhlmann, K., Schräder, T., Brettin, L., & Maurer, M., (2023). User experience of parents and their underage children using the automated family vehicle autoELF - A study with a high-fidelity vehicle prototype. [Poster presentation]. 5th International Conference on HCI in mobility, transport and automotive systems, Copenhagen, Denmark, 25.07. – 28.07.2023.
Stange, V., Kuhlmann, K., Schräder, T., Brettin, L., & Maurer, M., (2023). The autonomous family vehicle autoELF – Results from a usability study with parents and their minor children using a high-fidelity prototype. [Poster presentation]. Human Factors and Ergonomics Society (HFES) Europe Chapter Annual Meeting 2023, Liverpool, Great Britain, 26.04. – 28.04.2023.
Stange, V., Steimle, M., Maurer, M., & Vollrath, M. (2023). Is the automated driving system “aware” of the pedestrian? Results from two driving simulators. 65. Tagung experimentell arbeitender Psychologen [Symposium]. Trier, Germany, 26.03. – 29.03.2023.
Behrens, L., Kuhlmann, K., Schräder, T., Brettin, L., Maurer, M., & Stange, V. (2023). The autonomous family vehicle autoELF - Use cases and requirements of parents with minor children. 65. Tagung experimentell arbeitender Psychologen [Symposium]. Trier, Germany, 26.03. – 29.03.2023.
Stange, V., Steimle, M., Maurer, M., & Vollrath, M. (2022). The Human & Vehicle-in-the-Loop test method: Investigating interactions between passengers of automated vehicles and vulnerable road users in urban mixed traffic [Paper presentation]. 34. ICTCT, Györ, Hungary, 27.10. – 28.10.2022.
Helweg, S., Stange, V.,Vollrath, M. (2022). Der Einfluss des Sitzplatzes auf die Risikowahrnehmung und die Fahrverhaltenspräferenzen von Mitfahrenden beim automatisierten Fahren im städtischen Mischverkehr [Paper presentation]. 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs), Hildesheim, Germany, 10.09. – 15.09.2022.
Stange, V. & Vollrath, M. (2022). Role models or obstacles? – Manual drivers’ behavioral adaptations to L3 vehicles on the highway [Poster presentation]. European Summer School on Eye Movements (ESSEM 2022). Bonn, Germany, 05.09. – 10.09.2022.
Stange, V., Kühn, M., & Vollrath, M. (2022). Human driver reaction to conditional automation in mixed traffic [Paper Presentation]. 7th International Conference on Traffic and Tranport Psychology (ICTTP). Göteborg, Sweden, 23.08. – 25.08.2022.
Stange, V., Helweg, S., & Vollrath, M. (2022). Take a Seat! – Passengers' Perceived Risk and Driving Behavior Preferences During Automated Driving in Urban Traffic Depending on the Seat Position [Paper presentation]. Advances in Human Factors and Ergonomics (AHFE 2022). Online / New York City, USA, 24.07. – 28.07.2022.
Stange, V., Steimle, M., Ernst, S., Maurer, M., & Vollrath, M. (2022). Being chauffeured in the Vehicle-in-the-Loop: Passenger interactions with vulnerable road users at an urban junction [Paper presentation]. Human Factors and Ergonomics Society (HFES) Europe Chapter Annual Meeting 2022, Turin, Italy, 20.04. – 22.04.2022.
Stange, V., & Vollrath, M. (2022). Reaktionen manueller Fahrer auf den wiederholten Kontakt mit Level 3 Fahrzeugen im Mischverkehr auf der Autobahn. 64. Tagung experimentell arbeitender Psychologen [Symposium]. Online, 20.03. – 23.03.2022.
Stange, V., Goralzik, A., & Vollrath, M. (2021). Past the braking point?! Configruation of highly automated driving behavior at an urban junction from a vulnerable road user's perspective [Paper presentation]. 33. ICTCT Conference, Online, 28.10. – 29.10.2021.
Stange, V., Ernst, S., Maurer, M., & Vollrath, M. (2021). Gefahren werden im Vehicle-in-the-Loop: Virtual Reality trifft auf Realfahrt [Poster presentation]. 12. Tagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations-, und Wirtschaftspsychologie sowie Ingenieurpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Chemnitz, Germany, 22.09. – 24.09.2021.
Stange, V., Goralzik, A., & Vollrath, M. (2021). Keep your distance, automated vehicle! – Configuration of automated driving behavior at an urban junction from a cyclist’s perspective [Paper presentation]. AHFE, Online, 25.07. – 29.07.2021.
Stange, V., Kühn, M., & Vollrath, M. (2021). Wie reagieren menschliche Fahrer auf hochautomatisierte Fahrzeuge im Mischverkehr?. 63. Tagung experimentell arbeitender Psychologen [Symposium]. TeaP@Home, Online, 14.03. – 17.03.2021.
Stange, V., Goralzik, A., & Vollrath, M. (2020). Past the braking point?! Configruation of highly automated driving behavior at an urban junction from a vulnerable road user's perspective [Paper presentation]. 33. ICTCT Conference, Berlin, Germany, 22.10. – 23.10.2020. [Conference cancelled]
Sterthoff, J., Stange, V., Henze, R., Vollrath, M., & Küçükay, F. (2020). Stationary Steering Wheel – Transition to Manual [Paper presentation]. 29. Aachener Colloquium Sustainable Mobility. Online, 05.10. – 07.10.2020.
Stange, V., Kühn, M., & Vollrath, M. (2020). Human driver reactions to L3 vehicles in mixed traffic on the motorway [Poster presentation]. L3 Pilot Summer School. Online, 09.10. – 10.10.2020.
Stange, V., Kühn, M., Gehlert, T., & Vollrath, M. (2020). Reaktion menschlicher Fahrer auf hochautomatisierte Fahrzeuge im Mischverkehr [Präsentation]. 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Vienna, Austria, 14.09. – 17.09.2020. [Conference cancelled]
Stange, V., Kühn, M., & Vollrath, M. (2020). Human driver reaction to conditional automation in mixed traffic [Paper presentation]. 7th International Conference on Traffic and Tranport Psychology (ICTTP). Göteborg, Sweden, 24.08. – 27.08.2020. [Conference postponed to 2022]
Vollrath, M., Stange, V., Wülker, S. (2020). Wie wollen menschliche Fahrer in der Stadt gefahren werden? [Paper presentation]. 62. Tagung experimentell arbeitender Psychologen. Jena, Germany, 22.03. – 25.03.2020. [Conference cancelled]
Stange, V., Kühn, M., & Vollrath, M. (2020). Wie reagieren menschliche Fahrer auf hochautomatisierte Fahrzeuge im Mischverkehr? [Paper presentation]. 62. Tagung experimentell arbeitender Psychologen. Jena, Germany, 22.03. – 25.03.2020. [Conference cancelled]
Kühn, M., Stange, V., & Vollrath, M. (2019). Menschliche Reaktion auf hochautomatisierte Fahrzeuge im Mischverkehr auf der Autobahn [Paper presentation].10. VDI Tagung Mensch-Maschine-Mobilität - Der (Mit-)Fahrer im 21.Jahrhundert!?. Braunschweig, Germany, 05. – 06.11.2019.
Sterthoff, J., Stange, V., Hafner, A., Henze, R., Küçükay, F., & Vollrath, M. (2019). Stillstehendes Lenkrad im automatisierten Fahrzeug: Fahrerübergabe, Sicherheitsempfinden & Komfort [Paper presentation]. 10. VDI Tagung Mensch-Maschine-Mobilität – Der (Mit-)Fahrer im 21.Jahrhundert!? Braunschweig, Germany, 05. – 06.11.2019.
Huemer, A. K., Stange, V., & Wiegard, V. (2019). Pedestrians’ emotions in traffic interactions: expectations towards automated vehicles [Poster presentation]. 32. ICTCT Conference. Warsaw, Poland, 24. – 25.10.2019.
Stange, V., & Vollrath, M. (2019). Menschliche Reaktionen auf hochautomatisierte Fahrzeuge [Paper presentation]. 13. Doktorandenworkshop der Fachgruppe Verkehrspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Münster, Germany, 30.09. – 02.10.2019.
Otte, A.-C., Stange, V., & Vollrath, M. (2019). Tatsächliches Wissen oder wahrgenommenes Wissen – Was beeinflusst die Einstellung gegenüber hochautomatisierten Fahrzeugen mehr? [Poster presentation]. 11. Tagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations-, und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Braunschweig, Germany, 24. – 27.09.2019.
Stange, V., Huemer, A. K., & Vollrath, M. (2019). Mensch vs. Maschine- Wer meistert sicherheitskritische Situationen besser? [Poster presentation]. 3. Kongress der Fachgruppe Verkehrspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Saarbrücken, Germany, 05.03. – 07.03.2019.