German version below
In the course of the upcoming energy and transport turnaround, the industrial development and production of batteries, especially in the automotive sector, is pursuing the goal of sustainably increasing specific energy and power density, while simultaneously reducing product and production costs, and increasing the safety of battery materials and cell systems. Alternatives to fossil fuels are also being sought in the aviation sector. In addition to increasing energy density, fast-charging capability is a key challenge, especially for new cell chemistries and battery types.
To achieve these goals, it is necessary to explore new more sustainable electrode active materials, as well as solid-state cell systems. New active materials, such as silicon as an alternative anode material or sulfur as an alternative cathode material, can provide higher energy densities than most currently used electrode materials in industry. These active materials also have the advantage of being found in large quantities on Earth, making them more accessible, less expensive, and more environmentally friendly.
The RateBatt project is funded within the framework of the European Regional Development Fund (ERDF). In this project, the existing analytical infrastructure of the Battery Lab Factory Braunschweig (BLB) is being expanded, in order to specifically investigate the fast-charging capability of these new battery types and to understand their aging mechanisms in a rate-dependent manner. The knowledge gained in this way will be linked back to the production process so that individual process steps can be adapted on a knowledge-driven basis, and the rate capability of the batteries can be improved.
The following issues will be addressed as part of the project:
Im Zuge der anstehenden Energie- und Verkehrswende verfolgt die industrielle Entwicklung und Produktion von Batterien, insbesondere im Automobilbereich, das Ziel, die spezifische Energie- und Leistungsdichte nachhaltig zu steigern und gleichzeitig die Produkt- und Produktionskosten zu senken sowie die Sicherheit der Batteriematerialien und Zellsysteme zu erhöhen. Auch im Luftfahrtsektor werden Alternativen zu fossilen Brennstoffen gesucht. Neben der Steigerung der Energiedichte ist die Schnellladefähigkeit, insbesondere bei neuen Zellchemien und Batterietypen, eine zentrale Herausforderung.
Um diese Ziele zu erreichen, ist es notwendig, neue nachhaltigere Elektrodenaktivmaterialien sowie Festkörperzellsysteme zu erforschen. Neue aktive Materialien, wie z. B. Silizium als alternatives Anodenmaterial oder Schwefel als alternatives Kathodenmaterial, können höhere Energiedichten bieten als die meisten in der Industrie verwendeten Elektrodenmaterialien und haben zudem den Vorteil, dass sie in großen Mengen auf der Erde vorkommen und daher leichter zugänglich, kostengünstiger und umweltfreundlicher sind.
Im Rahmen der Europäischen Fonds für regionale Entwicklung (EFRE) wird das Projekt RateBatt gefördert. Darin wird die bestehende Analytik-Infrastruktur der BLB erweitert, um gezielt die Schnellladefähigkeit dieser neuen Batterietypen zu untersuchen und deren Alterungsmechanismen ratenabhängig zu verstehen. Die so gewonnenen Erkenntnisse fließen zurück in den Produktionsprozess, um so wissensgesteuert einzelne Prozessschritte anzupassen und die Ratenfähigkeit der Batterien zu verbessern.
Folgende Punkte werden im Rahmen des Projektes adressiert: